Najczęstsze błędy przy pracy metodą WebQuest'u

  • Zły dobór tematu w stosunku do metody.
  • Pomieszanie zadań i procesów.
  • Za mała ilość źródeł.
  • Brak odpowiednich narzędzi lub umiejętności do realizacji wyznaczonych zadań.
  • Brak pomocy i kompetentnych uwag powodujący nie eliminowanie błędów i niedociągnięcia.
  • Zła konstrukcja zadań, która nie pozwala na pracę tą metodą lub ich realizację w zespole.
  • Brak świadomości, że wyszukiwane informacje muszą być selekcjonowane i sprawdzane.
  • Traktowanie metody jako lekcji szkolnej przeniesionej jedynie do sieci.
  • Bark lub nieodpowiedniość ewaluacji w stosunku do działań realizowanych przy projekcie.
  • Nieodpowiednie przygotowanie nauczyciela do pracy tą metodą.
  • Wymuszone stosowanie metody nie pozwalające na rozwijającą pracę.
  • Niejasność celów, które nauczyciel chce zrealizować dzięki danemu projektowi.
  • Niedostosowanie celów do obranej metody.
  • Niedopracowanie poszczególnych etapów instrukcji, powodujące że całość jest niezrozumiała i trudna do realizacji.

Główne kłopoty, błędy i nieścisłości wynikające z pracy metodą WebQuest:

  • Zazwyczaj problemy rozpoczynają się już na początku i wyrażają się w błędnym zrozumieniu zasad organizacji i przeznaczenia tej metody. Dlatego należy pamiętać, aby dokładnie zapoznać sie z samą metodą, a następnie przejrzeć kilka przykładowych WebQuestów, nawet tych nie związanych z przewidzianym tematem. Głównym celem takiego działania jest to, aby przeanalizować i obejrzeć realizację poszczególnych etapów tworzących tę metodę. Dzięki temu jeszcze przed podaniem do realizacji danego projektu można skorygować lub uzupełnić swoją wiedzę, co pozwoli na tworzenie dobrych i właściwie zrealizowanych WebQuestów.

  • Kolejny błąd stanowi niedostosowanie tematu do metody, który jest zbyt wąski lub nieodpowiedni do pracy metodą WebQuest, która zasadza sie na pracy projektowej w sieci. Dlatego też wymaga od organizatora i twórcy tematu pewnej wiedzy na jego temat. Należy zatem na początku zastanowić sie czy temat, który wybraliśmy jest odpowiednio dostososowny do pracy wykorzystującej Internet i inne źródła do tworzenia projektu.
  • Następnie pojawić sie może problem z odpowiednim sformułowaniem zadań przewidzianych do realizacji wybranego projektu. Dlatego należy precyzować zadania zwięźle i w sposób zrozumiały, tak by czytający go uczeń nie miał wątpliwości co do tego, na czym polega jego wykonanie.
  • Kolejnym pojawiającym się błędem jest mieszanie procesu z zadaniami, co w głównej mierze dotyczy niewłaściwego zrozumienia założeń tych dwóch oddzielnych i zupełnie różnych etapów. Mianowicie proces stanowić ma opis relacji interpersonalny pomiędzy członkami tworzącymi projekt, zaś zadania mają być opisem działań jakie mają podjąć członkowie zespołu.
  • Ponadto istotnym błędem jest niedookreślenie lub zbyt ścisłe zawężenie źródeł, z których mogą korzystać uczniowie podczas pracy. Efektem jest zazwyczaj niepotrzebny natłok informacji lub przeciwnie, taka ich skąpość we wskazanych za wąsko źródłach, że wpływa to niekorzystnie na realizację projektu.
  • Kłopotem staje się także brak umiejętności, lub narzędzi możliwych, a często niezbędnych do realizacji projektu. Nauczyciel powinien dostosować zadania do możliwości i umiejętności swoich uczniów, lub też wskazać im nowe narzędzia i objaśnić sposób ich działania i wykorzystania.
  • Całość pracy uczniów na poszczególnych etapach powinna również być oceniana przez nauczyciela, aby finalny efekt projektu był jak najlepszy.
  • Ważnym czynnikiem jest przygotowanie uczniów do pracy tą metodą, pozwalające na jak najlepsze zrealizowanie projektu przy optymalnym wykorzystaniu dostępnych możliwości.
  • Praca tą metodą wymaga także odpowiedniego przygotowania ze strony nauczyciela, tak aby w razie potrzeby mógł pomóc uczniom w rozwiązaniu zaistniałych problemów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz